ZO HOEFT DIE ZAK CHIPS NIET MEER LEEG

February 5, 2020

 

Laat me je een verhaaltje vertellen, over Ingrid.
Dit verhaal is waargebeurd in mijn praktijk. 
Misschien herken je er je eigen worsteling met snoepen en eten in? 


Ingrid was gek op chips

Geen enkele chipszak was veilig bij haar. 
En haar favoriet: paprikachips!

Was er een zak chips in huis?
Dan moest die nog dezelfde avond op. 

Daarom bande Ingrid alle chips uit haar huis.
Ze kocht ze gewoonweg niet meer.
Oké, dat hielp - voor een tijdje dan.

Want als ze op een feetje was, ging het altijd mis.
En soms kreeg ze er zelfs ruzie over met haar vriend.

Ingrid begon toen stiekem chips te snoepen.
Omdat ze geen zin meer had in het commentaar van haar vriend.
Als hij niet thuis was, at ze vaak schielijk een zakje chips leeg.
En soms twee zakjes. Of drie.

Ze vond het eigenlijk niet lekker en was er doodongelukkig mee.


Na een tijdje vond het ze het echt niet meer oké

Daarom belde ze mij. Ze vertelde dat ze weer ‘normaal’ wilde omgaan met een zakje chips. 

Dit is wat ze zei: 

‘Ik wil gewoon één zakje of kommetje eten en het daarbij houden. Of gewoon ‘nee’ zeggen. Ik houd het niet snoepen best een tijdje vol. Maar dan eet ik weer vijf koeken en voel ik mij schuldig. Zie je wel, zeg ik dan tegen mezelf, ik kan het niet. Voor mij is het op dat moment allemaal verpest. Dan blijf ik die avond doorgaan met snoepen en is de zak in no time leeg. Morgen start ik wel opnieuw.'


Wat is Ingrid streng voor zichzelf!

Ingrid zei ook dat ze in het verleden al veel geprobeerd heeft om af te vallen: van shakes tot afslankpillen, van koolsoep tot koolhydraat-arm. Tot 6 maanden terug zat ze op een strikt dieet. Met succes, want ze viel 9 kilo af. Maar na flink wat stress op het werk waren al die kilo’s er terug bij.

Ik merkte dat ze verdrietig was en vroeg ernaar. Schuchter vertelde ze dat ze zichzelf niet mooi vond. Ze voelde zich slecht om haar eigen lichaam. Ze voelde zich niet goed in haar eigen vel.


Wat ik toen tegen haar zei

Ik vertelde haar dat ze bij mij geen strikt dieet hoefde te volgen. Integendeel, want dat zou alleen een omgekeerd effect hebben. Dat had ze zelf toch ook al ervaren? 

Ook ging de weegschaal voorlopig verbannen worden. Want bij ‘je goed voelen’ horen geen getallen. 

Wel: geduld. Geduld om een aantal dingen helemaal anders te gaan leren doen en ervaren. Niemand kan haar leven lang afzien en streng zijn.


Ze hoefde van mij nooit meer op dieet

In mijn coaching en training draait het altijd om deze 3 pijlers: voeding, beweging en zelfzorg. Als je daar op een andere manier mee omgaat, merk je dat je anders gaat leven.

Je geniet weer van je eten. Je eet bewuster. Je zegt makkelijker nee tegen eten. Je krijgt zin om te bewegen. 

Je voelt je emoties weer. Je weet wanneer je boos, verdrietig of ontevreden bent. Je leert hoe daar liefdevol mee omgaat - zonder te snoepen.

En na verloop van tijd verlies je de kilo’s die jou teveel waren.


Ingrid heeft inmiddels haar nooit meer op dieet-reis voltooid

Ze heeft haar eet- en snoepgewoontes kunnen doorbreken. Ze heeft belangrijke stappen gezet waardoor de zak chips nu wel dicht kan blijven. Ze vertelde mij:

‘Chips heeft zijn ‘aantrekkingskracht’ bij mij verloren. Ik vind het zelfs niet altijd meer lekker. Ik kan het bijna niet geloven. Ik eet nu enkel nog maar een paar handjes chips tijdens het weekend.’

En ze heeft weer rust in haar hoofd. Dat vindt ze nog het allerfijnst.

In mijn podcast vertel ik je hoe het Ingrid lukte om blijvend af te vallen

Ik leg je uit hoe jij dit ook kan doen - mét een beetje wilskracht en héél veel zelfliefde.

Want weet je, enkel afvallen op wilskracht en discipline, dat kan iedereen. Een tijdje iets niet doen, lukt meestal wel. Dat had Ingrid ook vaak geprobeerd. Maar achteraf viel ze weer terug in oude gewoontes.

Zelfliefde is véél belangrijker.

Natuurlijk heb je wilskracht nodig. Maar je kan niet alleen maar vertrouwen op wilskracht. Want wilskracht is als een rekker. Af en toe schiet die op los, en dan: bam! 

Daarom praat ik in de podcast over hoe je ‘nee’ kan zeggen zonder streng te zijn voor jezelf. Hoe je weer bewuste keuzes maakt voor wat je wel of niet wilt eten. Zodat je minder zal eten en snoepen. 


BONUS: 21 Dagen Minder Snoepen Planner

Als extra bij de podcast krijg je ook mijn motiverende ’21 dagen Minder Snoepen Planner’ inclusief checklist.

Deze planner helpt je om gedurende 21 dagen minder te snoepen of eten. Heel handig als je het vaker bij één koekje, chocolaatje of bakje chips wilt houden .

Hier een aantal reacties van dames die de planner al gebruikten:

Wat een opluchting om niet meer zo streng te zijn voor mijzelf. Ik eet nu wat ik lekker vind en kan stoppen wanneer ik vol zit. Ik ben zelfs afgevallen. 

Mijn eetbuien zijn zo goed als weg en dat geeft me zoveel rust. Er is echt een knop om gegaan. Ik kan nu veel meer genieten van mijn eten. Deze 21 dagen heeft me dat duwtje in de rug gegeven. 


Je kunt de podcast en planner 
HIER gratis downloaden

Veel liefs,
Nathalie 

Please reload

Recente berichten

September 27, 2019

Please reload

Archief

Please reload

Zoeken op tags

Please reload

Volg ons

  • Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle

©2019 Nooit meer op dieet - Nathalie Theys - www.nooitmeeropdieet.be - nathalie@nooitmeeropdieet.be

Rood Kruisstraat 68 - 2300 Turnhout  - België  - +32 494 66 57 16 - webdesign: www.dekleurenvandekeyzer.be 
privacybeleid - algemene voorwaarden