©2019 Nooit meer op dieet - Nathalie Theys - www.nooitmeeropdieet.be - nathalie@nooitmeeropdieet.be

Rood Kruisstraat 68 - 2300 Turnhout  - België  - +32 494 66 57 16 - webdesign: www.dekleurenvandekeyzer.be 
privacybeleid - algemene voorwaarden

HOE HET ANN VERGING BIJ DE BAKKER...

May 10, 2016

 

Ann is een mooie vrouw die na haar zwangerschap heel wat kilo’s bijgekomen was. Hiervoor had ze nooit problemen gehad met haar gewicht: ze was altijd slank en sportief geweest.


Het stoorde haar enorm dat ze die extra 15 kilo meesleurde. Dus ging ze op dieet om dit gewicht kwijt te raken. Na een tijdje wist ze alles over gezonde voeding.
Enkel kon ze het niet toepassen. Het lukte haar niet om ook maar één kilo kwijt te raken.


Ben jij net als Ann ontevreden over je gewicht?


Dan wil je waarschijnlijk niets liever die kilo’s snel kwijt.

Maar misschien lukt je dat niet, net als Ann.


Een van de belangrijkste redenen waardoor het niet lukt, zal ik je nu vertellen. Veel vrouwen die 'op dieet' zijn, denken namelijk in twee categorieën: moeten en niet mogen


De eerste categorie bestaat uit gezonde voedingsmiddelen, waarvan je vindt dat je die moet eten. 


De tweede categorie bestaat uit ongezonde voedingsmiddelen, waarvan je vindt dat je die niet mag eten.


Maar als je zo denkt, zet je jezelf klem en maak je het jezelf onnodig moeilijk.


Ann voelde zich vaak schuldig.


Telkens als Ann iets at uit de tweede categorie voelde ze zich mateloos schuldig. 

 


Dagelijks reed ze langs een bakker, op weg naar de school van haar dochter. Daar kocht ze weleens een brood. Vooral na een moeilijke dag op het werk kon ze zich - bij het zien van al die eclairs en roomsoezen - vaak niet inhouden, ook al vond ze dat ze het eigenlijk niet mocht eten. Dan kocht ze soms twee koffiekoeken die ze snel op de fiets opat. 


Het moment zelf vond ze het lekker – en direct daarna kwam het schuldgevoel dat zwaar op haar schouders lag.


Nadat Ann mij dit had verteld, legde ik haar de twee-vragenmethode  uit die ik iedere vrouw in mijn praktijk leer. Deze techniek faalt nooit en is een enorme eyeopener voor iedere vrouw die worstelt met emotioneel overeten. 


'Heb ik er écht zin in?'


Toen ik haar terugzag voor de volgende afspraak vertelde ze mij opgelucht en blij dat ze die week amper gesnoept had.


Ze was een paar keer bij de bakker geweest. Staand voor de vitrine met al die gebakjes had ze zichzelf de vraag gesteld of ze er écht zin in had.


Tot haar eigen verbazing moest ze toegeven dat ze er niet echt goesting in had, maar dat haar ogen enkel verleid werden bij het zien van al het lekkers. Ze ontdekte dat ze zich eigenlijk moe voelde na haar lange werkdag en een beetje troost zocht in suiker en deegwaren. 


Ze besloot bij zichzelf dat ze liever thuis op de bank eventjes wilde uitrusten dan haar toevlucht nemen in snoepen. Dat kikkerde haar meer op. 


Koester je lichaam als bondgenoot.


Het voelde voor haar als een echte overwinning dat ze 'nee' kon zeggen tegen iets lekkers door in contact te komen met haar eigen lichaam en te luisteren naar de signalen die het gaf. 


Daardoor kreeg ze ook meer respect en waardering voor haar lichaam. 


In plaats van constant haar lichaam af te keuren omwille van de buitenkant (de extra kilo’s) begon ze haar lichaam als een vriendin en bondgenoot te zien die haar hielp en steunde door te vertellen wat ze nodig had. 


'Is er een moment dat ik er rustig van kan genieten?'


Ann vertelde ook dat ze een andere keer tóch een koffiekoek had besteld. Gewoon omdat ze het écht wilde en er écht zin in had. Maar in plaats van de gebruikelijke twee koffiekoeken had ze er nu maar eentje genomen. 


Die koffiekoek at ze niet eventjes snel op de fiets. Nee, ze nam een pauze van tien minuten en ging rustig zitten op een bankje waar ze genoot van de zon op haar schouders. Hapje voor hapje savoureerde ze de koffiekoek. Daarna voelde ze zich voldaan en tevreden. Die ene koek was echt genoeg.


Ken jij het verschil tussen fysieke honger en emotionele honger? 


Als je worstelt met eetbuien of snoepaanvallen is het belangrijk dat je het verschil leert zien tussen eten wanneer je echt trek hebt en wanneer er eigenlijk iets anders aan de hand is. En dat heeft waarschijnlijk niets met eten te maken. Wel met mildheid en zelfacceptatie. En jezelf vergeven als je 'gezondigd' hebt …

 

Please reload

Recente berichten

September 27, 2019

Please reload

Archief

Please reload

Zoeken op tags

Please reload

Volg ons

  • Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle