WAAROM PERFECTIONISME NEFAST IS ALS JE WILT AFVALLEN


Je hoeft maar een krantenwinkel binnen te lopen en de tijdschriftcovers knallen je tegemoet….

'Bikiniklaar in 3 stappen' 'Ben jij al klaar voor de zomer?' 'Ga jij zó het strand op?!' Ze peperen het ons wel in!

Waar je je eerst nog fijn kon verbergen in laagjes, truien en maillots, komt het er nu op aan je te laten zien. En daar moet je eerst wat voor doen.

Tijdschriftredacties doen er alles aan om ons te laten geloven dat we nog niet goed genoeg zouden zijn. Jij bent wel goed genoeg. Als jij na het lezen van dit artikel één ding onthoudt, laat het dit zijn: jij bent heus wel goed genoeg. Precies op dit moment, precies zoals je bent. Het gaat hun niets aan om te zeggen dat het niet zo is. Of iets van jouw zelfvertrouwen weg te nemen! Ik zeg het nog maar een keer: jij bent goed en mooi ook nog, precies zoals je bent. Nu, gisteren, morgen en volgend jaar ook. Evengoed hebben die magazines wel een punt. Want veel vrouwen voelen zich te zwaar.

En sommigen zijn het misschien het ook ;). Een crashdieet heet niet voor niets een crashdieet. Vaak lees je de suggestie dat je in twee maanden je ideale gewicht kunt bereiken met een of ander 123 grote-stappen-snel-thuis-dieet.

Jij en ik weten dat zo'n crashdieet niet werkt. Misschien verlies je snel wat kilootjes. Maar die krijg je ook weer snel terug, doordat je gaat jojoën. Oeioeioei een fout! De regels van zo'n dieet zijn altijd heel erg streng. Je mag geen fouten maken - want anders mislukt het. Je moet elke dag een groene smoothie. Je moet elke dag 7 sit-ups. Je mag niet één enkel koekje nemen. Ik werk al jaren als nooit-meer-op-dieet-coach. En geloof mij: afvallen, teruggaan naar een gezond gewicht dat bij jou past, is een reis. En die reis gaat met vallen en opstaan, en ontdekken wie je bent en wat je echt wilt. Tijdens die reis zal je vallen en opstaan en dat mag.

Het is net als een kind dat leert lopen. Alles lukt niet van de eerste keer. Daarom is heel streng zijn voor jezelf nefast voor deze reis.

Dat werkt alleen maar averechts. Als je geen fouten mag maken, leg je de lat veel te hoog voor je. Schrap perfectionisme van je to-do-lijstje. Daarom mijn uitnodiging aan jou: vergeet al die lijstjes van ‘je mag dit niet en ‘je moet dit wel'. Geloof me, daar word je alleen maar ongelukkig van (en je valt er niets van af!).

Probeer jezelf niet in een keurslijf te stoppen waar je niet in past. Jij hebt een eigen uniek pad. Laat niemand je iets anders vertellen. Wat dat pad is? Dat kun je alleen uitvinden door het te volgen, door te doen. Het belangrijkste wat je mag gaan doen, is een beetje lief zijn voor jezelf. Wat zou je ervan denken om terug te gaan GENIETEN? Wat zou je ervan vinden om terug te gaan proeven van eten, dat het terug MAG? Als je echt zin hebt in een klein stukje chocolade – neem het dan en geniet ervan. Als je echt zin hebt in een frietje met mayonaise – neem het dan en geniet ervan. Het gaat erom dat je het verschil leert zien tussen eten wanneer je echt honger hebt en wanneer er eigenlijk iets anders aan de hand is. En dat heeft niets met eten te maken. Wel met mildheid en zelfacceptatie. En jezelf vergeven als je 'gezondigd' hebt … Zet nu de eerste stap naar een leven zonder diëten.

Vind jij het moeilijk om te stoppen met schransen of snoepen, en lukt het je daardoor niet om blijvend af te vallen? Bel me dan voor een doorbraakgesprek: een openhartig gesprek over je relatie met eten en waarom je soms stiekem snoept. Je mag me altijd vrijblijvend bellen op 0494/66 57 16.

Nathalie

Recente berichten

Archief

Zoeken op tags

Volg ons

  • Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle

©2016-2020 Nooit meer op dieet - Nathalie Theys - www.nooitmeeropdieet.be - nathalie@nooitmeeropdieet.be

Rood Kruisstraat 68 - 2300 Turnhout  - België  - +32 494 66 57 16 - webdesign: www.dekleurenvandekeyzer.be 
privacy beleid - algemene voorwaarden