MAG IK JE TWEE VRAGEN STELLEN?

April 26, 2016

 

Als ik vrouwen vertel dat ze terug alles mogen eten zie ik de angst in hun ogen. 

Want ze vrezen dat wanneer ze alles gaan eten wat ze willen ze er zo weer 10 kilo's bij hebben.  Ze zijn bang dat ze dan helemaal de controle over hun gewicht gaan verliezen. Ze hebben geen enkel vertrouwen in hun eigen lichaam en intuïtie.

De realiteit is totaal anders. Geloof me maar.

Iedere vrouw in mijn praktijk leer ik dezelfde techniek. Deze techniek faalt nooit en is een enorme eyeopener voor iedere vrouw die worstelt met emotioneel overeten. Vandaag wil ik hem graag met je delen.


A.j.b.:  de twee-vragenmethode. 

Het is een heel simpele methode met één belangrijk uitgangspunt: je mag ALLES eten. Klinkt goed hè?

Voordat je iets eet, moet je wel antwoord geven op deze twee vragen. 
Vraag 1 = Heb ik er écht zin in?
Vraag 2 = Is er een moment dat ik er rustig van kan genieten?


ALLES MAG.


Ja, je krijgt van mij je vrijheid terug op het gebied van eten.

Voel jezelf als een kind in een speelgoedwinkel dat mag kiezen wat het wil: een pop, een fiets, een game …

Neem je een stuk melkchocolade? Prima.
Neem je een stuk witte chocolade? Ook prima.
Neem je een stuk pure chocolade? Helemaal goed! 

Het maakt niet uit wat je neemt – Jij MAG terug kiezen.

Dus: vind je melkchocolade lekkerder dan pure chocolade? Neem dan die heerlijke melkchocolade. Ook al zegt je hoofd dat pure chocolade veel gezonder is. Maar bij de aanpak van eetbuien en emotioneel eten is het belangrijk dat je teruggaat nemen wat Jij wilt en wat jij lekker vind.


Eerste vraag: Heb ik er écht zin in?


Weet jij het antwoord al? 

Het is de bedoeling dat je enkel de dingen eet waar je écht zin in hebt. 
De nadruk ligt dus op genieten. 

Je gaat geen dingen eten waar je geen zin in hebt. 

Want als je iets eet waar je geen zin in hebt, blijf je daarna toch hongeren naar iets anders. Je echte honger wordt dan niet bevredigd. 


Mag ik even een verhaal over mezelf vertellen?

Als ik vroeger weleens zin had in een koekje zei ik tegen mezelf: 'Nee, neem liever wat noten. Dat is gezonder.’ Terwijl ik helemaal geen trek had in noten! 

Maar ik at ze toch omdat ze gezonder waren. 
En na die noten nam ik een rijstwafel, een appel, … 

Uiteindelijk bleef ik op mijn honger zitten en kon ik de gedachte aan dat koekje maar niet kwijtraken. Met als gevolg dat ik ’s avonds door de knieën ging en niet één koekje at, maar vier, vijf, zes en soms zelfs het hele pak leeg moest. 

Wat zou er gebeurd zijn als ik ’s middags wel al dat ene koekje genomen had?
En als ik er echt van genoten had in plaats van eerst nog die noten, rijstwafel, appel te snoepen…  Allemaal dingen waar ik geen zin in had maar toch genomen had.

Als ik werkelijk fysieke honger had gehad, had een handje verse noten of een blozende appel wel volstaan. Maar als je eigenlijk kampt met een emotionele honger is dat niet de oplossing. Ook al is het nog zo gezond.

Daarom is de vraag 'Heb ik er écht zin in?' zo belangrijk.


Tweede vraag: Is er een moment dat ik er rustig van kan genieten?

In een leven zonder eetbuien (en dat bestaat!) ga je niet meer stiekem snoepen. 

Dus niet hap-slik-weg.

Niet stiekem aan het aanrecht een boterham met boter en hagelslag in je mond proppen. 

Je voeding mag terug FIJN zijn als je je relatie met eten positief wilt veranderen.
Heb je trek in een koekje of iets anders? Neem er dan de tijd voor.

Ga er even lekker voor zitten.
Leg je gsm, tijdschrift of tablet weg.
Zet de tv uit.
Eet zonder afleiding. Eet bewust en met aandacht.

Maar let op:  bewust eten is geen discipline waarbij je 28 keer op elke hap moet kauwen. 


Bewust eten betekent dat je terug gaat genieten.

Proeven van elke hap.
Smaken proeven met bewuste aandacht.
De volheid van iets lekkers ervaren.
Een paaseitje eten en daar heel lang van genieten.


Wat gebeurt er als je mag genieten?


Als je terug mag genieten en toestemming hebt om alles te mogen eten, zul je merken dat de drang om te gaan snoepen voor een groot deel wegvalt.

 

Hier een paar ervaringen van vrouwen uit mijn nooit-meer-op-dieet-praktijk:

'Nu het mag – heb ik al veel minder gesnoept. 

Ik kan het bijna niet geloven'
(Tina)

'Ik kies elke dag mijn eigen snoepmomentje en ga op mijn eentje aan de keukentafel zitten waarbij ik zalig mag genieten. Ik heb hierdoor al veel minder gesnoept.
Ik had nooit gedacht dat dit zoveel resultaat zou geven.'
(Annie)

'Ik maak nu betere keuzes en voel me al veel minder schuldig.'
(Roos)

'Ik heb terug rust gekregen in mijn hoofd.
Het constant denken aan eten is gestopt.'
(Doreen)


Grappig is dat eigenlijk, hè.
Zodra iets mag wordt het minder aantrekkelijk.
Bij kinderen werkt het, en bij ons ook.


Waar ga jij vandaag bewust van genieten?


Ik ben zo benieuwd wat jij vandaag bewust gaat proeven!
Ik zou het heel leuk vinden als je dat wilt delen op mijn
Facebook pagina.

(bovendien deel ik op
Facebook veel gratis tips over emoties en eten, en wat eten met aandacht kan betekenen voor je gewicht en je gezondheid)

 

Please reload

Recente berichten

September 27, 2019

Please reload

Archief

Please reload

Zoeken op tags

Please reload

Volg ons