HALT! HEB JE NU ECHT HONGER OF...?

February 23, 2016

 

Heel veel vrouwen staan elke avond weer voor de uitdaging om níet te snoepen.

 

’s Avonds is de tijd aan jou.

 

Het werk is gedaan.

Het huis is aan kant.

De kinderen liggen op bed.

Eindelijk tijd voor jezelf.

Beetje tv-kijken op de bank.

Ach, vooruit, één koekje kan geen kwaad.

 

Voor je weet is het pak leeg.

 

Je hebt de hele dag had gewerkt en voor anderen gezorgd.

Dan is het soms moeilijk om ook goed voor jezelf te zorgen.

En is de kans groot dat je gaat snoepen of snaaien.

Snoep, chips en koekjes liggen onder handbereik.

Het smaakt lekker en je krijgt er een goed gevoel van.

Even.

 

Maar je echte honger wordt niet gestild.

 

Toch kun je vermijden dat je gaat overeten.

Het gaat er niet om dat je strenger wordt voor jezelf.

En wat zeker niet werkt is jezelf de schuld geven of boos worden op jezelf.

 

Je loopt het meeste risico in een HALT-situatie.

 

Als je hungry, angry, lonely of tired bent.

Dan is het heel aanlokkelijk om te snoepen.

Dat lijkt de beste manier om jezelf te troosten, belonen of kalmeren.
 

Maar eigenlijk heb je dan een ander soort honger.

 

Een soort honger die niet gestild kan worden door snoepen.

Die heeft iets anders nodig.

Daarom wil ik je vragen of je vanavond even aan mij wilt denken. Voordat je gedachteloos een pak koekjes eet of een chipszak plundert.

 

Zeg dan eerst even HALT tegen jezelf.

 

En check of je misschien in zo’n HALT-situatie zit.

Ik geef je hier een paar voorbeelden van vrouwen die net als jij soms worstelden met eten en snoepen. En natuurlijk geef ik ook tips wat je kunt doen om HALT te zeggen tegen jezelf.

Heb je echt honger?

Diana: ‘Soms is het zo druk op het werk dat ik de lunch oversla of vergeet om in de namiddag een tussendoortje te nemen. Als ik dan ’s avonds thuiskom van mijn werk heb ik echt trek. Dan vind ik het zo moeilijk om niet meteen in de koelkast naar iets lekkers te duiken! Tijdens het koken begin ik al uitgebreid te eten en te proeven. Al die kleine beetjes tellen natuurlijk wel op.’

 

Wat je kunt doen als je met honger van je werk thuiskomt.

Plan je maaltijden op voorhand.

 

Gezonde groentesoep stilt de eerste trek. Maak bijvoorbeeld in het weekend een grote pan soep die je door de week kunt eten. Bewaar de soep in handzame porties in de diepvriezer. Dan heb je altijd een portie voor noodgevallen.

Ben je boos – misschien wel op jezelf?

Chris: ‘Ik vind het moeilijk om voor mezelf op te komen en mijn mening te zeggen omdat ik bang ben om anderen te kwetsen. Meestal zeg ik gewoon ‘ja’. Achteraf heb ik daar soms spijt van. Ik ben dan vooral boos op mezelf omdat ik me weer heb laten doen. Als ik dan thuiskom geeft snoepen een soort troost. Dan voel ik me weer wat beter.’

 

Wat je kunt doen als je boos bent.

 

Leer opkomen voor jezelf.

 

Soms is het gewoon nodig om ‘nee’ te zeggen tegen iemand. Dan kan heel goed zonder die ander te kwetsen. En ze zullen het ook niet raar vinden dat jij voor jezelf opkomt.

 

Voel je je eenzaam?

Daisy: ‘Sinds de geboorte van mijn kinderen heb ik steeds minder contact met mijn vriendinnen. We hebben allemaal een druk leven. Een gezellig etentje en eens lekker bijbabbelen of schaterlachen mis ik. Ik ben natuurlijk blij met mijn kids. Maar als ze ’s avonds in bed liggen kan ik me soms zó eenzaam voelen. Voor de tv eet ik dan vaak wat chips. Ik begin met een klein kommetje maar de zak is meestal leeg voor ik het besef.’

 

Wat je kunt doen als je je ’s avonds eenzaam voelt.

Zorg ervoor dat je tijd voor jezelf maakt.

 

Doe dingen waar je blij van wordt. Want je hart heeft ook honger. Het verlangt naar liefde, knuffels en plezier. Maar als je chips eet of snoept, krijg je een nepgevoel van gezelligheid dat zo weer weg is. Bel in plaats daarvan een vriendin met wie het contact misschien verwaterd is.


Ben je moe?

Anja: ‘Als ik een drukke dag op het werk heb gehad, voel ik me vaak afgepeigerd. Het lijkt of ik dan veel makkelijker naar eten grijp. Dan stop ik bij de benzinepomp en koop ik een chocoladereep en een doos winegums. Die heb ik op voordat ik thuiskom. Al die suiker geeft me weer even energie.’


Wat je kunt doen als je moe van je werk thuiskomt.


Plan op tijd een rustpauze in.

 

Vaak doen tien minuutjes even je ogen dicht al wonderen. Als je lekker uitgerust bent, kun je veel beter weerstand bieden aan suiker of vettigheid.



Vind je dit artikel leuk? Als je dagelijks tips wilt ontvangen over moeiteloos stoppen met snoepen en overeten, check dan ook mijn Facebook-pagina. Ik ben er dagelijks aanwezig en deel regelmatig berichten. Ik kijk ernaar uit je daar te ontmoeten.  

KLIK HIER 

 

Please reload

Recente berichten

September 27, 2019

Please reload

Archief

Please reload

Zoeken op tags

Please reload

Volg ons

  • Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle

©2019 Nooit meer op dieet - Nathalie Theys - www.nooitmeeropdieet.be - nathalie@nooitmeeropdieet.be

Rood Kruisstraat 68 - 2300 Turnhout  - België  - +32 494 66 57 16 - webdesign: www.dekleurenvandekeyzer.be 
privacybeleid - algemene voorwaarden